قیمت بازار خودروهای داخلی تا کی افزایش می‌یابد؟

Category: دسته‌بندی نشده No comments

از ابتدای سال 99 تا به امروز برای خودروساز ایرانی سال جهش قیمت ها و برای مصرف کنندگان ایرانی سال کاهش شدید قدرت خرید بود. در حالی که کشورهای دیگر بدلیل شیوع ویروس کرونا و نا به سامان شدن شرایط اقتصادی، در تلاش هستند از افزایش قیمت ها جلوگیری کنند و شرایط فروش را بهبود ببخشند و شرایط را هم برای خودروساز و هم مصرف کنندگان ایده­ آل نگه دارند. ولی در ایران شرایط کاملا برعکس است. خودروساز در حال بالا بردن قیمت است در حالی که مشتری های خود را بدلیل افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی از دست میدهد. در این مقاله از همراه مکانیک پس از بررسی میزان رشد قیمتی برخی خودروها، قیمت بازار خودروهای داخلی را نیز بررسی کنیم.

قیمت بازار خودروهای داخلی چقدر زیاد است؟

ایران خودرو و سایپا برای بالا بردن قیمت به دنبال بهانه ای میگشتند، بالا رفتن دلار و افزایش فشار تحریم ها بهترین گزینه برای افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی بود. خریداران هم مدتی با کمپین نخریدن خودرو سعی داشتن با بالا رفتن قیمت مقابله کنند اما بعد از مدتی با بالا رفتن قیمت ها، این خریداران بودند که قدرت خریدشان کمتر و کمتر میشد و نهایتا کمپین نخریدن خودرو شکست خورد. اما حضور خوردروسازهای خارجی در بازار نقطه امیدی برای خریداران بود.

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم ها که نتیجه آن خروج خودروسازان خارجی از بازار بود، ایران خودرو و سایپا بازار را قبضه کرده و شروع به بالا بردن قیمتها بصورت لحظه ای کردند، افزایش قیمتی که اینبار دولت نیز مجوز آن را صادر کرده بود. این روند موجب شد که قیمت بازار خودروهای داخلی ساخت این دو گروه خودروسازی در فاصله شهریور تا مهر ۹۹ رشد ۴۰ درصدی را تجربه کند. رشدی بی‌سابقه که حتی کاهش قیمت دلار و سکه هم روی آن تاثیرچندانی نگذاشت.

در این مدت سایپا با افزایش ۴۸ میلیونی پراید ۱۱۱ را از ۱۰۵ میلیون تومان به ۱۵۳ میلیون تومان رساند و قیمت پراید ۱۳۱ نیز از ۹۵ میلیون به ۱۳۳ میلیون رسید. این افزایش برای تیبا2 و ساینا هن بدتر بود و به قیمت 172 و 173 میلیون تومان نیز رسیدند. این روند افزایش قیمت سبب شد که سایپا که روزی خودروساز محبوب قشر ضعیف و متوسط جامعه بود اکنون به جمع خودروسازان لاکچری بپیوندد و بدون تغییر در امکانات یا کیفیت ساخت خودروهایش، خریداران با قدرت خرید بیشتر را به سوی نمایندگی‌های خود بکشاند.

خودروهای ساخت ایران‌خودرو که از ابتدا قیمتی بالاتر از محصولات سایپا داشتند، در همین مدت یک ماهه افزایش قیمتی بین ۴۴ تا ۱۹۷ میلیونی را تجربه کردند. در حالی که خروج خودروسازان طرف قرارداد ایران‌خودرو از بازارهای داخلی تا حد زیادی باعث افت کیفیت این خودروها شده و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو را نیز از آنـچه که بود بدتر کرده است. تغییر قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار ایران‌خودرو به صورت زیر است. توجه کنید که این قیمت‌ها قیمت اعلام شده توسط کارخانه است و این خودروها در بازار با تفاوت قیمتی حداقل ۲۰ میلیونی به فروش رسیدند.

– پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۸۱ میلیون به ۲۵۳ میلیون

– پژو پارس اتوماتیک از ۲۷۵ میلیون به ۴۵۴ میلیون

– دنا معمولی از ۲۵۸ میلیون به ۳۳۰ میلیون

– رانا از ۱۸۴ میلیون به ۲۵۵ میلیون

– پژو ۴۰۵ دوگانه از ۱۸۶ میلیون به ۲۳۰ میلیون

– پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۲۲ میلیون به ۳۲۷ میلیون

آیا وضعیت خودروهای صادراتی نیز همین‌طور است؟

پیش از اینکه به بررسی خودروهای صادراتی بپردازیم باید اشاره کنیم که تحریم‌ها بر صادرات خودرو نیز تاثیر گذاشته و نرخ صادرات خودروهای ایرانی به شدت افت کرده است. ایران قبلا به کشورهایی نظیر سوریه، الجزایر، عراق، ترکمنستان، ساحل‌عاج و آذربایجان خودرو صادر می‌کرد. اما ورود خودروهای باکیفیت اروپایی، ژاپنی و کـره‌ای به این کشورها سبب شده که اکنون مردم این کشورها به چشم یک اسباب‌بازی به خودروهای ایرانی نگاه کنند. در حال حاضر نیز به دلیل مشکل در تامین قطعات و تکمیل خودروها خودروسازان برای تحویل به موقع خودرو به مشتریان داخلی نیز مشکل دارند. چه رسد به اینکه قصد صادرات آن را داشته باشند.

متاسفانه به دلیل افت شدید صادرات در سال‌های ۹۸ و ۹۹ آمار دقیقی از قیمت این خودروها در دسترس نیست. اما گزارش‌های سال ۹۷ نشان می‌دهد که خودروهای داخلی در بازار خارج از کشور به زور به قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان می‌رسیده‌اند. به عنوان مثال در آذر ماه ۹۷ خودروی پراید که در داخل با قیمت حدود ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید در بازار عراق با قیمت ۲۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای صادراتی در سال ۹۷ در بازار کشور عراق را ارائه داده‌ایم. البته تفاوت قیمت این خودروها در بازار داخلی سال ۹۷ با اکنون نیز بسیار جالب توجه است.

سخن پایانی

به دلیل عدم وجود نظارت و رقابت در بازار داخلی برای خودروسازان ایرانی، این دو خودروساز اهمیتی به بالابردن سطح کیفیت خود نمیدهند و چون خریداران ایرانی چاره ای جز خرید از این دو خودروسازی را ندارند، کماکان خودروهای داخلی بی کیفیت تر از قبل تولید و به دست مصرف کننده نگون بخت میرسد. در این بین طرح های دولت برای کنترل  قیمت بازار خودروهای داخلی هم نتیجه ای در بر نداشته، چرا که با توجه به دولتی بودن خودروسازان سهم زیادی از این افزایش قیمت ها به خزانه دولت واریز میشود، پس نتیجتا دولت هم تمایلی به جلوگیری از این افزایش قیمت ها ندارد و بجای کاهش قیمت بازار خودروهای داخلی، قدرت خرید مردم کم میشود. که در انتها بدلیل کاهش حجم خرید مردم، خودروسازان و دیگر صنعت های مربوط به خودروسازی به مرز ورشکستگی نزدیک میشوند

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>