تاریخچه به وجود آمدن دنا پلاس

Category: دسته‌بندی نشده No comments


دنا خودرویی محصول ایران‌خودرو است که بر روی پلتفرم سمند طراحی‌شده و در ابتدا به‌منظور قطع تولید خودروهای پژو 405، پژو پارس، سمند و سمند سورن روی خط تولید رفت. اما پس از عرضه، سرنوشت دیگری برای این خودرو رقم خورد و نه‌تنها به‌طور مستقل به تولید خود ادامه داد بلکه با قرار گرفتن در ردیف خودروهای نیمه لوکس حضور نسل‌های جدیدتر و به‌روزتر را نیز تجربه کرد. برخلاف پیش‌بینی‌های شرکت ایران‌خودرو که قصد عرضه دنا در سال 91 را داشت، به دلیل ایجاد اختلافات و ناهماهنگی‌ها عرضه دنا دو سال به طول انجامید و به‌این‌ترتیب پدرجد دنا پلاس باقدرت روانه بازارهای داخلی شد.
خودروی دنا کاملا برگرفته از تلاش و طراحی مهندسان ایرانی بوده و بدون دخالت خارجی‌ها ساخته شده است. به همین دلیل ایران‌خودرو تعصب خاصی روی آن داشته و با وسواس خاصی اقدام به عرضه آن کرد و استقبال خوب خریداران از فروش این خودرو نیز اعتمادبه‌نفس ایران‌خودرو را بیشتر از قبل کرد. مدتی از عرضه دنا گذشته بود که صدای خریداران کم‌کم درآمده و گزارش‌هایی مبنی بر عملکرد نامناسب سیستم برق‌رسانی در داخل خودرو، سیستم تعلیق خشک و سفت، فضای کم در ردیف عقب، کیفیت نامناسب قطعات استفاده‌شده در ساخت خودرو و کیفیت نامناسب رنگ بدنه به دست ایران‌خودرو رسید. به همین دلیل این شرکت تصمیم به طراحی مدل جدیدتر این خودرو و رفع اشکالات گزارش‌شده گرفت.

تلاش‌های ایران‌خودرو در این زمینه منجر به تولید خودروی دنا پلاس شد که در سال 96 روانه بازارهای داخلی و خارجی شد. این خودرو نیز در زمان عرضه با استقبال خوبی مواجه شد و خریداران سدان‌های نیمه لوکس که توانایی خرید سدان‌های کره‌ای، ژاپنی، چینی و اروپایی را نداشتند به سمت سایت‌های ثبت‌نام دنا پلاس روانه شدند. طراحان ایران‌خودرو اتفاق خاصی را در دنا پلاس رقم نزدند. دنا پلاس ازنظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با مدل قبلی خود یعنی دنا نداشت. شاد بتوان گفت تنها تغییراتی که در خودروی جدید ایران‌خودرو صورت گرفت بهبود نسبی امکانات رفاهی، رفع برخی از اشکالات گزارش‌شده و افزودن کلمه پلاس به انتهای نام خودروی قبلی بود.
نبود امکانات رفاهی مناسب و گیربکس دستی در کنار وزن بالای خودرو و موتور کم‌توان، به‌تدریج از صف خریداران آن کاسته و صف خریداران سدان‌های رقیب چینی را که در بعضی موارد با قیمت کمتر و کیفیت و امکانات بهتری عرضه شده بودند، شلوغ‌تر کرد. از سوی دیگر اعتراض خریداران به وجود مشکلات متعدد در دنا پلاس و عدم رفع برخی از مشکلات گزارش‌شده در دنا باعث شد که ایران‌خودرو احساس خطر کرده و برای حفظ بازار مدل دنده اتوماتیک دنا پلاس را معرفی کند.
باوجوداینکه علت ریزش خریداران دنا و افزایش طرفداران خودروهای چینی بیشتر مسئله اقتصادی و بحث قیمت بود، ایران‌خودرو نه‌تنها راضی به کاهش قیمت خودرو نشد بلکه نسخه اتومات دنا پلاس را با بهبود بسیار ضعیف امکانات رفاهی و تحت عنوان نسخه فول‌آپشن و با قیمت بالاتری عرضه کرد. بااین‌حال خریداران ایرانی بازهم میدان را خالی نگذاشته و دنا پلاس اتوماتیک را هم خریداری کردند. درنهایت در انتهای سال 96 اعتراض‌های خریداران به موتور کم‌توان دنا پلاس ایران‌خودرو را بر آن داشت تا از نسخه توربوشارژ این خودرو نیز رونمایی کرده و خریداران را تا مدتی راضی نگه دارد.
در حال حاضر شاهد فروش و ادامه تولید هر سه نسخه خودروی دنا به‌صورت صفر و کارکرد در بازار ایران هستیم. گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد که تعداد افرادی که از خرید دنا پلاس با این قیمت پشیمان شده‌اند بسیار بیشتر از خریداران راضی است. به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو در نسخه‌های جدید این خودرو به دلیل مزایای ماشین دنا پلاس به‌جای تغییر سر دسته دنده اعمال کند تا خریداران مجددا راضی به صف کشیدن برای خرید آن شوند.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>